Praktisk guide: Så säkrar du dina fakturor i fem steg

Hur kan du förbättra dina chanser att få företagets fakturor betalda i tid och samtidigt minska risken att göra affärer med osäkra betalare? Vi delar med oss av våra fem bästa tips.

En vanlig uppfattning är att risken för att inte få betalt på en faktura är högre på nya kunder än på existerande kunder. Det låter logiskt: man känner sina kunder bättre än de man inte har en relation med. Men dina osäkraste uppdrag ligger ofta närmre än du tror.

Många tänker kanske man inte behöver kolla upp sina nuvarande kunder inför ett nytt jobb; man har en god relation och kunden har betalat sina fakturor tid innan. Men ingen ”marknadsför” såklart att man har likviditetsproblem och även till stabila, lönsamma och framgångsrika företag kan av olika anledningar få likviditetsbrist.

För att undvika att skicka fakturor till osäkra betalare gäller det helt enkelt att vara proaktiv.

Våra tips för att göra säkrare affärer och maximera chanserna att få betalt för dina fakturor:

1. Gör kreditupplysningar inför varje större projekt eller order

Vår rekommendation är att alltid göra en kreditupplysning, även på dina nuvarande kunder. Och tänk på att gratistjänster som Allabolag.se mfl bara visar historiska data och inte kundens aktuella betalningsförmåga. Använd istället en kreditupplysningstjänst som ger en samlad och aktuell bild av dina kunders betalningsförmåga. Som kund till oss kan du dessutom göra det helt kostnadsfritt.

2. Ha alltid skriftliga avtal, även för tilläggsordrar

Se alltid till att ha dina överenskommelser med kunderna i skriftlig form. Även om du har fått ett skriftligt godkännande på ursprungsofferten så tillkommer i många fall både tjänster eller produkter efter att offerten är godkänd. Se till att alltid få dessa tillägg godkända skriftligen av din kund.

3. Ha en tydlig kravrutin för dina fakturor och betalningar

Var tydlig med att du har en fast rutin för att hantera sena betalningar. I många fall är det en fördel att hänvisa till att du säljer dina fakturor till ett factoringföretag, som sköter fakturor och kravhantering.

4. Om kunden inte betalar fakturan i tid: se till att hamna först i kön

Om en kund inte betalar sina fakturor i tid är sannolikheten stor att den har skulder på annat håll. Var alltså vaksam på detta och agera tydligt för att inte hamna sist i kön. Att vara rak och tydlig och använda en standardiserad kravrutin är ett bra verktyg. Undvik att ringa och tjata på kunden. Ett missat telefonsamtal väger lätt mot risken att hamna hos inkasso.

5. Räkna på din egen likviditet

Innan du tar på dig ett jobb, räkna på din likviditet så att du inte tar på dig för mycket jobb och inte kan få betalt i tid av den anledningen.

Och slutligen. Tänk på att den bästa affären kan vara den du avstår.

Ibland kan faktiskt, enligt vår erfarenhet, det bästa alternativet vara att avstå ett jobb. I andra fall bör du inte ta ett uppdrag mot faktura, utan lägga upp betalningen på annat sätt. Du kanske kan ta en del som förskottsbetalning vid projektets start och resterande vid leverans?

Att sälja fakturor genom oss på Btala  innebär alltid:

  • Kostnadsfri kreditupplysning inför ett uppdrag
  • En tydlig och rak kravrutin gentemot dina kunder (genom att vi sköter de fakturor du säljer till oss)
  • Goda råd kring alternativa betalningsupplägg om du har en kund med låg kreditvärdighet
  • Lösningsfokuserad partner som värnar dina kundrelationer om kunden inte betalar fakturan

Vill du veta mer om hur det funkar att sälja en eller flera fakturor? Gå till vår sida om att sälja fakturor.

Integritetspolicy

Vi försökt att göra vår integritetspolicy så kort och tydlig som det går. Om det är något du inte förstår är du välkommen att höra

error: Content is protected